Alla inlägg den 19 mars 2013

Av Emma - 19 mars 2013 11:57

Efter tre veckor i queenstown tyckte vi att det fick vars nog och tog bussen upp till christchurch där vi efter fem minuter sprang på en kille vi känner från Cairns. Vi slog oss ihop med honom och gick ut på en promenad i staden. Man kunde se att christchurch har varit väldigt fint, det märkte man redan i förorterna med de engelska husen och parkerna med sin höstliga grönska. I centrum var det en annan femma. En stor del av city och många gator runt om var fortfarande helt förstörda från jordbävningen för två år sedan. Det kändes som att gå runt i en filmkuliss. En natt fick räcka i spökstaden innan vi åkte vidare upp till kaikoura. Där bokade vi en fisketur för vår sista dag i nya Zeeland ( jag vet kanske inte något jag i vanliga fall skulle lägga en massa pengar på men det lät så gott med fisk och hummer och det vore kul att prova RIKTIGT fiske en gång. Och så hade vi ju hört att det fanns en chans att få simma med delfiner också och det gjorde det mer intressant ;))Tyvärr vaknade vi denna dag till ljudet av regn mot fönstret. Typiskt andra dagen det regna på hela tiden vi vart i nya Zeeland. efter en stund kunde vi höra åskan också, inte en chans att vi tänkte betala för tre blöta och kalla timmar på en liten båt och försöka dra up fisk, så vi ställde in :/På eftermiddagen var det dags att resa igen och nu började det långa flygdygnet. Det tog ungefär 28 timmar (om jag räknar rätt med tidsskillnaderna) från att vi klev på bussen i kaikoura tills vi kom fram till hostelet i Bali. 3 timmar buss, 11,5 timmar på flygplatsen, ca 4 timmar flyg till Brisbane, 3 timmars väntan, 6 timmars flyg, lite extra tid att komma ut från flygplatsen här i Bali och sen en halvtimmes taxi.Det första som hände här var att hettan och luftfuktigheten slog emot oss. Det andra var att försöka förstå vaktens dåliga engelska när han försökte förklara vilket visa vi behövde. Lyckades i alla fall till slut och fick tag på våra väskor. Tänkte att det var lika bra att ta ut på en gång, vet ju inte hur lätt det är att använda kort här. Frågan var bara hur mycket man skulle ta ut, deras valuta, rupier, är otroligt förvirrande. En krona är värd ungefär 1355 rupier. Vi tog ut 500 000 var... Så var det dags att försöka hitta en shuttle eller nåt. Man blev nästan attackerad av taxichaufförer när vi kom ut. En erbjöd oss skjuts för 250 000 men becca, den stenhårda prutaren, fick ner det till 170 000. Chauffören var inte glad men tillräckligt nöjd för att göra det. Tror jag har något att lär av Rebecca!!Efter ca 20 minuter kom vi in på små små gator och allt såg väldigt oturistiskt ut. "vart är vi på väg?" tänkte vi och när taxin till slut stannade utanför ett pyttelitet ställe som såg ut som ett sorts café trodde vi att vi kommit fel. Men det visade sig vara rätt och för 65 kr per natt ingår det frukos vilket vi hörde innebär i alla fall toasts, omelett och bananpankakor! Och det finns pool och rummet är jättefint och det finns trädgård och och och!! Värsta semestern! Vi var så hungriga så vi skyndade oss ut för kvällsmat på en gång och fick varsin ordentlig måltid och en stor flaska vatten för totalt 47 kronor! En grej på tallriken såg dock lite misstänksamt ut men jag tog en tugga ändå och det var helt okej. Becca däremot studerade den skeptiskt och sa vad är det här? - aphjärna svarade jag utan att tänka. "ew" utbrast becca och jag skrattade bara, stolt över att jag lyckats äckla henne ;) men när jag senare inspekterade den närmare själv insåg jag att det påminde väldigt mycket om hjärna och när jag smakade igen spottade jag nästan ut det igen, äcklig smak men konsistensen var värst, skulle lätt kunna vara hjärna! :s vågade inte fråga...Efter maten gick vi runt lite grann, ville kolla på billiga kläder men blev trött på försäljarna som var på en som hökar, kom in kom in titta titta. När jag var på väg fram till ett ställe efter att precis ha gått över gatan sa becca åh kolla råttan. En meter från mig kröp en råtta omkring och jag kunde inte backa för då skulle jag bli överkörd av en moped så jag fick glatt stå kvar och hålls ett noga öga på äcklet medan jag kunde se framför mig hur den kröp upp på mina fötter usch! Ägarinnan till ståndet såg min reaktion och sa att den var vän, ew!Nu är vi tillbaka på hostelet, helt utslitna och ska duscha och sova så vi kan vakna och äts frukosts snart! ;D fick också just reda på att Emma är i samma by som oss så ska nog leta på henne imorrn!! :D

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bilder


Ovido - Quiz & Flashcards