Alla inlägg under februari 2012

Av Emma - 25 februari 2012 22:15

Sommarens sista vecka bjöd på årets varmaste dagar med över 35 grader. Sen kom regnet. Det började på fredagen och öste sen ner hela lördagen. Det regnade så mycket att vi inte ens kunde ta oss härifrån för vägarna var översvämmade. Allt vatten gjorde att vi inte kunde göra så mycket så det blev lite långtråkigt och händelselöst men här är i alla fall veckans höjdpunkter:- Ridit- Kört bil på vänster sida - Chicken mot en tjur- PaddraceInte så mycket att säga om ridningen men det var kul att få komma upp på hästryggen igen och omgivningen är häftig.Det var inte så svårt som jag trodde att körs bil på fel sida vägen, man behövde bara tänka sig lite för när man skulle svänga så man inte placerade sig helt fel. Fast det var bara en automatväxlad bil och jag träffade inte på några rondeller så det svåraste har jag fortfarande kvar! ;)Att körs chicken mot en tjur var ganska kul och spännande men jag måste erkänna att jag förlorade.. John bara skrattade åt mig och sa att tjuren skulle ha hänt om jag stod kvar men jag är inte så säker! Han såg ganska bestämd ut och försök själva stå kvar en en massiv tjur kommer sprintade rakt emot dig! Sen var det paddracet. I fredags åkte vi till en pub för att käka och jag erbjöd mig att köra hem. Jag var nära att köra över en padda och Ines utbrast: oh the frog!! Jag instämmer: I know, I almost killed it!Men vi blir genast uppläxade av Dean: It's not a frog, it's a toad! They're pest and they're everywhere, just kill it! Kill as many as you can!Så resten av bilturen satt vi allihop och höll utkik efter paddor som jag försökte pricka med däcken. Ines fortsatte att säga grodor och Dean rättade henne varje gång :p när jag träffade paddorna accompanjerades jag av Deans "beautiful!" och när jag missade " oh, you missed that one".Det var faktiskt riktigt kul och man skulle lätt kunna göra ett spel av det. Toadkill- kör över så många paddor du kan! Skulle bli mer populärt än angry birds på nolltid! ;)

Av Emma - 20 februari 2012 08:54

Trodde knappast min lediga dag skulle bli så händelserik! Tänkte att det var väl bäst att vila så jag blev helt frisk till imorrn, tråkigt men va skulle jag annars göra? Hörde att John och Dean skulle hjälpa en ko som hade problem med att kalva. Eftersom det var precis såna grejer jag hade tänkt mig när jag sökte jobbet erbjöd jag mig att hjälpa till. Först fick vi fösa ner korna till en fålla där vi kunde skilja den kalvande kon från de andra och få in henne i en gång där de kunde sätta fast henne. Veterinären kom och de drog i kalvens ben som hängde ut. Men det såg ut att vara bakbenen och kalven satt fast. Den stackars kossan ramlade omkull och ville inte resa sig igen. Gången var för trång så hon kunde inte ligga på sidan utan låg på magen i en väldigt dålig ställning för att föda. När hon fortfarande inte kunde resa sig upp efter ett bra tag bestämde de sig för att dra ut kalven först. Vi lyckades få henne i en lite bättre position och nästa gång hon krystade lyckades de äntligen dra ut kalven. Men den hade dött. Den låg åt fel håll och var väldigt stor. Veterinären sa att den nästan omöjligt hade kunnat överleva förlossningen. Det tog ännu mer tid innan vi äntligen lyckades få den stackars kon på fötter med hjälp av traktor och rep. Men hon verkar i alla fall må bra nu.På eftermiddagen var det hästarnas tur. Lilla Harper som bara är ett par veckor gammal hade helt plötsligt ett stort sår i pannan. I mitten var det som ett runt hål rakt in i skallen. Såg jätteläskigt ut men hon verkade må ganska bra. Veterinären fick komma igen och häfta ihop såret. Det konstiga är att det Enda hon kunde ha gjort sig illa på är alldeles för högt upp så jag fattar inte hur hon lyckades!Sådant är alltså livet på landet.. En annan grej är också alla konstiga namn de har här i Australien, nu bor jag till exempel i Biddaddaba :p



 

Harper As knonw as Frankenstein



Lite bilder fran farmen:


 


   



  Allmänt

Av Emma - 19 februari 2012 22:39

Har inte hunnit skriva på ett tag men har inte hänt så mycket.. Träffade en trevlig tjej som jag hängde med i Byron. Hon hade inte surfar än så när hon tog en lektion en dag hängde jag på för jag var så sugen på att göra det igen. Och det var så lätt, jag stod upp på första försöket!! Vi reste oss upp på ett annat sätt så det var mycket lättare att komma upp och instruktören sa att mojosurf, som jag surfade med i Sydney, var de sämsta instruktörerna av alla. De fick inte ens ha lektioner i Byron för de var så dåliga.. Därför borde inte min första lektion gillas sa jag kan säga att jag stod upp på allra första surfförsöket! ;D (eller? :p) annars tog vi det ganska lugnt i Byron, vi gick upp till fyren i solnedgången en dag. Det var riktigt fint och på vägen upp såg vi en havsörn! :) vi tänkte åka till hippiebyn Nimbin där de har gott om kakor och grejer men struntade i det.


           







   




 


I fredags kom jag till farmen. Det är fint och alla är jättetrevliga men det är inte vad jag väntade mig :p fast jag får skylla mig själv för jag frågade faktiskt inte. Jag trodde ju att det var en kofarm där de använde hästar i jobbet men så var det inte. De har kor men de behöver inte jag ta hand om, har bara hjälpt till när några skulle flyttas Och så har de tävlingshästar och fölmärrar. Jag tar hand om hästarna och fixar dem före och efter träning. Inte så himla jobbigt egentligen men värmen gör det lite tuffare och första natten fick jag feber så lördagen och halva söndagen va jobbiga men sen började febern ge sig. Idag är jag ledig och har bara ont i halsen så idag är det lugnt ;) förutom det har det inte hänt så mycket, har bara jagat vilda kor och longerat en häst värd 2miljoner kr. Nu ska jag ta det lugnt och se till att bli helt frisk till imorgon.Ha det bra!

Av Emma - 13 februari 2012 09:30

Sparade in lite pa pengar och sol och tog nattbussen till Byron Bay inatt. 18.45-08.30 men var betydligt mycket mer bekvamt an att flyga! Hade en hel tvasits for mig sjalv sa jag kunde till och med ligga ner och sova :) och sa stannade vi tva ganger sa man kunde ta luft, stracka pa benen och kopa nagot att ate eller dricka om man ville.


Sa, Byron Bay. Den lilla hippiestaden. Gillar du att shoppa klader ska du INTE aka hit. Om du inte vill bli pank alltsa for herregud vad mycket fina klader de har! Byron verkar besta av tva saker: en strand och kladaffarer.. Och svenskar! :(  Vart man an gar hor man svenska, skittrakigt. Borjar langta efter sallskap men alla verkar sa ointresserade har :/ Hostelet ar i alla fall jattefracsht och fint och det ar nara till allt. Inte for att jag tror att nagonting ligger langt fran nat annat har men anda... :p




 



 



     


I morgon ska jag ligga pa stranden hela dagen och sen funderar jag pa att boka en aventyrsflygning till pa onsdag men vi far se. (Do inte av hjartattack nu mamma!)


Kramar fran Down Under

Av Emma - 11 februari 2012 01:45

Idag hade vi en tur till the Blue mountains. Det ar en jattestor nationalpark men massa berg och skog och vattenfall.

Vi gick pa tva bushwalks och akte varldens brantaste tag. Vi fick hora historien om de tre systrarna och sag svarta kakaduor. Allting var jattefint och jag har hundratals bilder varav de flesta ar pa vattenfall. Verkligen jattehaftigt!


         

vadret gick fran helt dimmigt till soligt pa nagra minuter! :o


Guiden spelade sin bushwalk-sang for oss pa bussen, valdigt fin :) sa har gick den:


Red back, funnel web, blue ringed octopus,

taipan, tiger snake, adderbox and jellyfish,

stonefish and the poison thing that lives in a shell, that spikes you when you pick it up


Come to Australia,

you might accidentally get killed


your life's constantly under threath,

have you been bitten yet?

you've only got three minutes left,

before a massive coronary breakdown.


Red back, funnel web, blue ringed octopus,

taipan, tiger snake and jellyfish,

Big shark just waiting for you to go swimming at Bondi beach


Come on

Come to Australia

you might accidentally get killed

your blood is bound to be spilled

With fear your pants will be filled

Beacause you migth accidentally get killed


Jag gillar den :p



 

De tre systrarna


www.bluemts.com.au/tourist/thingstodo/threesisters/



 











Det var en laaaang vag ner for att se ett stalle..



 

..men det var det vart!


 



   






   

Nar vi skulle aka varldens brantaste tag uppfor ett barg sag vi den har skylten..


det var en helt okej fodelsedag ;) pa kvallen gick vi till en pub och kakade sen gick vi och kopte goon och gick upp pa taket till hostelet innan vi tog en kort pubrunda. Pa taket pratade jag med flera olika personer jag inte har traffat tidigare under veckan och alla borjade med "ar det du som fyller ar?" :s hur kunde alla veta att det var just jag som fyllde ar? :p Kul var det i alla fall. ;)


Hade gott! :)

Av Emma - 10 februari 2012 00:30

Idag var det surfing pa schemat, YEW!

Det var en mulen morgon och nar vi satt i bussen pa vag till stranden borjade det regna. Val pa stranden var vi tvungna att aka i tva grupper sista biten i en mindre och battre bil. Det regnade inte sa mycket sa instruktoren tyckte vi kunde ga ut pa stranden och vanta pa att bilen skulle komma tillbaka for det skulle bli sa varmt inne i bussen annars. Vi stod ute nagra minuter innan himlen oppnade sig och varldens storsta regndroppar aggressivt attackerade oss. Alla sprang snabbt tillbaka till bussen :p Regnet fortsatte en stund men lugnade snart ner sig och slutade och en timme senare sken solen for fullt. Instruktorerna var valdigt roliga och trevliga (och snygga ;p). De gillade verkligen att ropa YEW! och uppmanade oss andra att gora det hela tiden ocksa. Nar man sag nagon fixa en vag eller gjorde det sjalv skulle man alltid ropa YEW! Det skulle vi aven gora nar vi hade en liten presentationslek, efter att man hade sagt sitt namn och vart man kom fran skulle de andra ropa YEW! Det betydde, hej, nice eller du ar snygg eller vad man nu ville :p


Vi fick borja prova pa stranden och det var sa latt sa jag tankte "det har blir inga problem!" 

Fel, fel, fel!! Ute i vattnet var det sa himla svart! Jag kunde bara inte komma upp, inte ens pa kna :( Jag forsokte och forsokte och forsokte. Men det var trangt i vattnet och nar det val kom en bra vag var det i 70% nagon i vagen och i 30% gjorde jag fel. Nar man sen skulle ta sig ut igen kom det alltid helt plotsligt en massa fina vagor och da blev man irriterad for man ville aka pa dem och det var jobbigt att ta sig ut. Det blaste ganska starkt fran ena sidan och nar man kom utanfor flaggorna var man tvungen att ga upp pa stranden och ga tillbaka en bit och det var sjukt svart! Det rackte inte med att bradan var otymplig att bara pa, vinden skulle absolut ta tag i den och forsoka blasa bort en ocksa!! 


Jag later sakert valdigt bitter men jag var faktiskt inte sarskilt irriterad. inte forran efter ett par timmar och jag inte kom sa langt. Jag hade inte hunnit fa nagon hjalp heller sa jag visste inte vad jag gjorde for fel. Jag borjade bli trott och slut pa energi. Men sa paddlade jag pa med alla krafter jag hade och lyckades plotsligt komma upp pa kna! Pa en gang blev det mycket roligare och jag fick ny energi. Jag kom upp pa kna ett par ganger till och en gang lyckades jag sta upp! Det var amazing! :p Folk hade borjat ga upp och ta av sig vatdrakterna sa jag antog att tiden borjade ta slut men jag tankte krama ut sa mycket som mojligt nu nar det antligen borjade slappa. Sa fick jag antligen lite hjalp pa slutet ocksa :) Kan ni gissa vad jag gjorde for fel? Det var ganska typiskt mig, jag hade for brattom mellan momenten att stalla sig upp, jag skulle ta det lugnare. Jag provade nagra ganger till och sen var det dags att ga upp. En tjej jag pratade med tyckte jag var jattecool som var sa envis :p Hur jag hade tagit mig ut gang pa gang pa gang och sprungit tillbaka till stranden igen och igen och igen. Ganska kul att hora :p


Nagot annat jag horde for nastan forsta gangen pa en vecka var svenska. Det var ett gang svenska tjejer och ett par svenska killar med pa kursen. Innan jag visste att de var svenska och horde dem prata fattade jag forst inte alls att det var svenska! :p Nar jag pratade med dem kunde jag forst inte prata ordentlig svenska, det var grammatikfel och blanding med engelska ord och nar jag pratade med killarna (goteborgare) tog det ett tag innan jag overhuvudtaget forstod vad de sa :p Har insett att jag aven har borjat tanka pa engelska :p


I alla fall, surfing ar svart men kul och jag tanker absolut prova igen! :)


YEW! pa er allihopa :D

Av Emma - 9 februari 2012 00:15

Idag har vi fixat alla praktiska saker som bank, telefon, medicare och sant. Jag borjade bli lite stressad att hitta jobb eftersom jag inte hade hunnit leta alls :s tankte gora det efter allt var klart men det tog mycket langre tid an vad jag trodde och jag kom inte till en dator forran halv fem-fem och loungen stanger klockan sex sa jag blev annu mer stressad. Jag satte mig och letade och hittade 3-4 jobb som jag ansokte till. Tio minuter i sex gick jag upp till mataffaren och handlade lite mat. Precis nar jag hade kommit tillbaka till rummet ringde min nya, lilla, fula, gamla telefon (nar man soker jobb ar det bra att ha ett australienskt nummer och min iphone var last sa blev tvungen att kopa en ny gammal samsung). Forst fattade jag inte att det var min telefon som ringde for jag kande inte igen signalen och dessutom hade jag inte gett mitt nummer till nagon an sa jag missade samtalet. Det skulle ju faktiskt kunna vara ett av jobben jag sokt till sa jag ringde tillbaka. Och jag fick ett jobb! Snacka om flyt :)


Det ar ett jobb pa en farm med notkreatur och hastar och jag ska gora lite allt mojligt tror jag :p

Nu ar planen att ta mig till Byron bay sondag eller mandag, stanna ett par natter och sedan flyga upp till Brisbane dar de kunde hamta mig. Hur lange jag stannar dar beror val pa hur bra jag trivs men kanske 2-3 manader sen tankte jag ta resten av kusten upp till Cairns sa ska nagon komma och halsa pa tycker jag ni ska komma da! :)




Beachwalken till Bondi Beach:

      <<pool precis vid havet...


       

Av Emma - 8 februari 2012 03:32

Äckligt lång flygtur från Abu Dhabi till Sydney, 13,5 timmar :/ kunde knappt sova trots att jag var så trött, blev väl 2-3 timmar totalt. Killen i stolen bredvid sov mest hela tiden, snacka om att jag var avundsjuk! Kollade på ett par filmer men tiden gick ändå otroligt segt. Ett tag var ja sjukt trött men satt så himla obekvämt att det var omöjligt att sova. Då funderade jag starkt på att lägga mig i flygplansgången. Horisontellt läge var extremt frestande. Men tanken på att bli bortsjasad av en flygvärdinna och bli tvungen att resa på mig igen inom 2 minuter höll mig tillbaka. Tanken på att behöva utstå en sådan flygtur igen kan få mig att stanna här för gott :p när vi till slut började närma oss Sydney fick jag en liten släng av ångest. Vad tänkte jag med? Hur ska jag klara det här ensam? Jag är ju sämst på att umgås med främlingar! Jag vill åka hem. Sen vaknade stolsgrannen och vi pratade lite sista timmen innan inflygningen började. Solen gick upp också och det kändes lite bättre i alla fall. Och så gick vi av planet och plötsligt kändes allt hur bra som helst. Jag hade inte ens kommit ut från flygplatsen men jag älskade redan australien. Inom fem minuter hörde jag det första av MÅNGA "no worries" :) Jag blev hämtad tillsammans med en annan tjej, Helen från Belgien. Hon kom med samma plan som jag och har samma startpaket. Vi gick till och med samma rum :p det är ett rum för fyra men vi har varit ensamma tills i morse då det kom en tysk tjej, Anna, som verkar trevlig. Min grupp är trevlig med ett par belgier, britter, tyskar och två danska tjejer.När vi kom till hostelet duschade vi innan vi gick uppför gatan till the lounge där vi skulle checka in på startpaketet. Eftersom vi inte skulle gå så långt struntade jag i att smörja in mig. Men när vi var klara där gick vi iväg på en promenad. Vi gick till operahuset och bron. Det var ganska molnigt men solen kom fram en stund så det var riktigt härligt :) mindre härligt på kvällen när jag fick se vad två timmar utomhus hade gjort mot mitt stackars skinn! Röd som en coca cola-burk...   

Igår var vi till botaniska trädgården (ett par träd där var fulla med en massa STORA fladdermöss! Äckligt! Det såg ut som en massa små draculas där de hängde upp och ner :s) 

  sen åkte vi harbour Cruise till ett ställe som kallas the rocks. Det var tydligen det första britterna såg när de kom med båt till Sydney. Det är stora klippor som störtar ner i havet. Häftigt och fint :)


   



 



 



Idag är det orientation day och vi får hjälp med alla praktiska saker som bank, skattnr, telefon och en massa information som är bra att veta. Så snart ska jag börja leta jobb! :D hade tänkt börja i Byron bay, jobba där ett tag och backpacka uppför kusten till Cairns men nu får jag veta att man bara kan få skatt tillbaka om man jobbar minst 6 månader på samma "location" (börjar redan få svårt med svenskan :p) men det funkar också om man jobbar på ett ställe tex 4 månader och sen reser i två utan att jobba för då har jag "vart på samma ställe " i 6 månader. Så nu funderar jag på att flyga (blä) upp till Cairns, stanna där 4-6 månader och sen resa nerför kusten istället men vi får se, ska kolla lite lediga jobb och sånt först :) I morgon blir det bondi beach :) då ska jag smörja mig så mycket att jag är alldeles vit! :p sen på fredag är det surfing som gäller :D lördag blir det en tripp till blue mountain och sen ska jag se om jag kan få med någon på partybåt :p jag tror inte jag lyckas för det kostar 35-40 dollar men det är gratis om man fyller år så vore kul att passa på :pTror jag åker vidare på söndag eller måndag. Gillar inte Sydney så värst, inte min smak. Längtar till guldkusten och Cairns :)Hoppas alla för hemma i kalla och snöiga Sverige har det bra! :)

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<<
Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bilder


Ovido - Quiz & Flashcards