Direktlänk till inlägg 20 december 2012

Perth

Av Emma - 20 december 2012 14:51

Så nu har vi invaderat även västra Australien :) 6 av 8 stater för min del, ganska nöjd med det faktiskt :)Perth är annorlunda mot allt annat vi sett här. Staden är ganska lik Cairns, småstadskänsla men det mesta finns här ändå. Och till skillnad från Cairns är stranden här otroligt fin! :D mycket hajar har jag dock hört... Vi har vart till en strand en gång och nästa dag fick vi höra att det var en tigerhaj simmandes omkring i närheten. Men de hade helikoptrar som hade koll på den så den inte kom för nära stranden.. :p hörde sen at det vart 14 hajar mumsandes på en delfin i närheten av andra stranden nån dag senare :sKlimatet här påminner om Medelhavets :) varmt men torr värme :)Det märks tydligt att Perth inte är en populär backpackerstad, det finns såklart backpackers hör men det är inte i närheten av hur många det vart överallt annars vi har varit och de som är här jobbar. Perth är ganska dyrt och definitivt en jobbarstad där man vill tjäna pengar.Vi anlände elva på kvällen lokal tid men i Melbourne var klockan 2 på natten så vi var ganska trötta och besvikelsen är stor när man trött och hungrig kommer fram till hostelet och upptäcker hur litet och skitit det är och sängarna sen! Riktigt inliggda skummadrasser och inga stegar till överslafarna! Extra svårt var det att klättra upp efterso Min ena handled av någon anledning gjorde alldeles otroligt ont. Fick ograciöst försöka kravla mig upp utan att använda vänster hand. Tur för mig att becca var på toa och inte kunde ta några smickrande kort av mig ;)Nästa dag får vi lära oss att människorna som bor på hostelet är trevliga men de flesta är fransktalande och därför pratas det mest på franska... Hostelet i Melbourne har verkligen skämt bort oss med sina faktiskt riktigt fräscha toaletter, stora rena kök som är öppet hela natten och riktigt bra vänner. Och vattnet i Melbourne!! När vi först kom trodde vi att det var gott bara för att det var så kallt så att man faktiskt kunde få kallt vatten ur kranen!! Under tiden där blev man van med det men blev abrupt påmind om hur det är i övriga Australien när jag fyllde en kopp med vatten här i Perth och nästan spottade det rakt ut igen. Varmt vatten med en relativt stark hint av klor. Mums.. Det blir inte ens gott när man fyller en flaska och kyler den i kylen. Drickbart i alla fall så det får väl duga.. Trots lite panik för vad vi ska göra här i 6-8 veckor! Har Vi har lyckats underhålla oss varje dag hittills :) igår bytte vi hostel, tänkte det skulle bli bättre men de sista dagarna har vi fått riktigt trevliga vänner där vi bodde (inte franska..) och ville inte riktigt byta längre men förhoppningsvis skulle det vara renare och det är större så morse kunna träffa bra folk där med :)Visst är det renare men inte helt fräscht ändå :/ sängarna är mycket bättre men fortfarande inga stegar till överslafarna! Och air conen i vårt rum verkar inte funka för det är hur varm som helst där inne :/ har inte riktigt hunnit bedöma hur människorna är men det blir nog bra :) om jag överlever morgondagen vill säga.. Det är ett himla trappsteg i mitten av rummet som jag snubblar över hela tiden, har redan ramlat rakt på knäna en gång :sIdag åkte vi till Ikea och andades in lite hemmakänsla :p vi vandrade runt i den familjära miljön ganska länge innan vi åt köttbullar med potatismos och gräddsås till lunch. På matavdelningen hittade vi lösgodis!!! Tänkte köpa innan jag insåg att det kostade 200 kr kilot... Allt på matavdelningen var väldigt dyrt så vi skippade sill, knäckebröd och kaviar men lussebullar, peppsrkaksdeg och julmust kostade vi i alla fall på oss :DEn av våra vänner från både Cairns och Melbourne är också i perth och han gjorde oss sällskap till Ikea. Han var ivrig att testa julmust som vi pratat så varmt om men han blev väldigt besviken. Inte ett dugg imponerad. Vi försökte förklara att det var ett dåligt märke och han drack den faktiskt varm! Men han trodde oss inte och jag tror vi har förlorat hans förtroende för allt svenskt.. Han kommer aldrig mer lita på oss när vi säger att svenskt är mycket bättre. Som svensk kebab! De har inte kebabsås här! Kebab utan kebabsås är inte riktig kebab! Imorrn ska vi åka till stranden igen och förhoppningsvis får vi se hajar men inte på alltför nära håll....Ifall det inte blir nåt mer skrivet innan måndag:GOD JUL!! :D

 
 
Ingen bild

Mamma

21 december 2012 08:25

GOD JUL!!

 
Ingen bild

Gunilla

2 januari 2013 12:01

hej Emmis, Gott Nytt År! jag åt ingen julmat åt dig för oss emellan -JULMAT SUGER! finns inget så tråkigt som ett julbord, det ska jag tänka på om jag får för mig att banta någon gång ;)Men Björn tuggade i sig så det hade nog räckt åt dig också! hoppas ni har det bra så ses vi kanske senare i år Kram på dig!

Emma

7 januari 2013 09:09

Gott nytt ar! :)
haha okej, ja det har du kanske ratt i... :p Vi at kycklingsallad med melon och fetaost med baguette pa sidan, riktigt gott faktiskt och sen hade vi turen att bli bjudna pa citrontarta! :D Hur gott som helst.
Vi har det bra, bara aningen for varmt.. :p Jo, jag borde val i alla fall hinna hem innan det har aret ar slut ;)
Kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 19 mars 2013 11:57

Efter tre veckor i queenstown tyckte vi att det fick vars nog och tog bussen upp till christchurch där vi efter fem minuter sprang på en kille vi känner från Cairns. Vi slog oss ihop med honom och gick ut på en promenad i staden. Man kunde se att chr...

Av Emma - 9 mars 2013 01:26

Vet att flera av er redan sett vår hysteriskt roliga film ;) men tänkte ändå berätta lite mer om vad vi gjorde härom dagen :)Vi bestämde redan för flera månader sen att vu skulle göra något som kallas Canyon swing här i queenstown. Anledningen till d...

Av Emma - 8 mars 2013 01:30

19/2 Efter ett par langa dagar pa bussen kom vi antligen fram till Franz Josef dar vi hade tre natter och fick antligen slippa sitta pa rumpan hela dagen! :) Det blev langa promenader i den fina naturen for att vaga upp for att stillasittande. An...

Av Emma - 25 februari 2013 01:09

Ett tag sen nu, lite mer än en vecka, men i Abel Tasman gjorde jag det äntligen!!  "Jag" hoppade ut ur ett plan! (Egentligen var det killen jag var fastspänd vid som "tumlade" ut oss men det är värdsliga detaljer) 9.30 blev jag upphämtad från hos...

Av Emma - 14 februari 2013 12:30

Efter mycket funderande på om vi skulle kosta på oss det eller inte bestämde vi oss för det roligare alternativet; att spendera pengar, så det blev en heldags kajakning på havet i Abel tasman på alla hjärtans dag. Istället för den efterlängtade sovmo...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bilder


Ovido - Quiz & Flashcards