Direktlänk till inlägg 14 februari 2013

Sun, sea and seals

Av Emma - 14 februari 2013 12:30

Efter mycket funderande på om vi skulle kosta på oss det eller inte bestämde vi oss för det roligare alternativet; att spendera pengar, så det blev en heldags kajakning på havet i Abel tasman på alla hjärtans dag. Istället för den efterlängtade sovmorgonen drog vi oss än en gång upp tidigt på morgonen. Vi blev skjutsade till nästa by där vi fick utrustning och förklaringar av vår guide. Efter att vi blivit påklädda en otroligt sexig outfit (...) fick vi lasta på kajakerna bakom en traktor och hoppa upp i kärran (the people mover) och blev körda över den STORA sandytan som kom fram vid lågvatten, fram till strandkanten. Där fick vi lära oss olika paddlingssätt och lättaste sättet att komma ner i kajaken. Sen bar det iväg. Första biten hade vi havet emot oss och vågorna gjorde det svårt och tungt. Jag trivdes inte jättebra, solenvsr för stark, vågorna gjorde mig illamående, jag hade redan ont i armarna och började redan bli hungrig. Men jag gav det lite tid... Och snart hatade jag det. Jag ångrade att jag lämnat sängen i morse och längtade redan till att dagen skulle ta slut. Till råga på allt var vi tvungna att vänta på två män som inte direkt var de skarpaste knivarna i lådan.. En tysk gubbe som inte förstod engelska och en engelsk man som hela tiden paddlade fel och när guiden sa åt honom hur han skulle paddla sa han hela tiden att det var ju så han gjorde (guiden: gunther paddla bakåt med vänster och John paddla framåt med höger. Gunther: ja ja. (paddlar framåt både med vä och hö) John: ja, det är precis det jag gör. (paddlar precis som g framåt på båda sidor) detta upprepas ungefär tio gånger innan de till slut har förstått och vi äntligen kunde fortsätta)Döda mig nu. Eller okej, det vore kanske att överdriva men skada mig tillräckligt för att låta mig slippa det här och åka hem till hostelet så jag kan gå till stranden istället! Men så kom vi till slut fram till en ö (kändes som att vi paddlade och paddlade men kom ingenstans men tydligen så gjorde vi det)Vi gick iland och utforskade den lilla stranden medan guiden gjorde kaffe och varm choklad och sen värmde vi oss i solen som kom fram bakom träden medan vi drack våra varma drinkar och mumsade på kakor (många kakor, de var ju gratis! ;))Plötsligt fick vi syn på en Pingvin som kom jättenära stranden i jakten efter ett fiskstim men blev skrämd när den såg oss. Vi tog på oss vårs snygga kläder igen och hoppa ner i våra fordon igen. Nu hade vi vågorna i ryggen och började få in tekniken och med lite fullare magar började det faktiskt bli roligt :)Vi paddlade längs nästa ö som efter en utrensning av tidigare introducerade djur såsom råttor och pungdjur, hade blivit hem till nativa fåglar igen. Guiden sa åt oss att lyssna noga för till skillnad från fastlandet kunde man höra en massa fågelsång. Det lät som Sverige på våren. Man inser inte hur tomt det var på fågelsång på fastlandet förrän man hörde det här. Efter ett tag rundade vi ön och befann oss plötsligt Ken sälkoloni. Vissa låg och solade på stenarna, ensamma sälar,mammor med bäbisar och den stora hannen medan andra lekte i vattnet runt våra kajaker. Jag hade redan ändrat min åsikt om dagensaktivitet, det var faktiskt kul, men det här gjorde min dag! Sälar! :DVi paddlade fram och tillbaka en gång genom kolonin innan vi satte kurs på fastlandet igen. Väl där strandade vi oss igen och fick en god lunch bestående av lammwraps. Härifrån tappade vi mer än halva gruppen för de skulle gå tillbaka eller nåt men först var de tvungna att paddla runt en udde så guiden tog med sig dem och jag, bec och John stannade på stranden så länge. De var ojämnt antal så gunther fick en dubbelkajak för sig själv..... Det första han gjorde var att paddla åt helt motsatta hållet än resten av dem.. Men sen verkade det i alla fall gå bättre.Efter det paddlade vi längs kusten tillbaka mot vår strand. Det var verkligen jättefint. Havet var turkost och helt klart.Sista biten satte vi upp ett segel mellan våra två kajaker och cruisade tillbaka. Det låter kanske slappt men det var stan jobbigare att hålla i seglet än att paddla :s Till slut var vi framme och trots jag ett par timmar tidigare knappt kunde vänta på det tyckte jag nu att det var synd.Ett par timmar och 15 km var allt som krävdes, jag vill absolut kajaka mer. Särskilt med rebecca, vi är ett awesome team! :)

 
 
Ingen bild

Berith

22 februari 2013 12:48

Vilken upplevelse. GILLA :)

 
Ingen bild

Mamma

6 mars 2013 20:51

Oh, oh, oh häftigt,

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 19 mars 2013 11:57

Efter tre veckor i queenstown tyckte vi att det fick vars nog och tog bussen upp till christchurch där vi efter fem minuter sprang på en kille vi känner från Cairns. Vi slog oss ihop med honom och gick ut på en promenad i staden. Man kunde se att chr...

Av Emma - 9 mars 2013 01:26

Vet att flera av er redan sett vår hysteriskt roliga film ;) men tänkte ändå berätta lite mer om vad vi gjorde härom dagen :)Vi bestämde redan för flera månader sen att vu skulle göra något som kallas Canyon swing här i queenstown. Anledningen till d...

Av Emma - 8 mars 2013 01:30

19/2 Efter ett par langa dagar pa bussen kom vi antligen fram till Franz Josef dar vi hade tre natter och fick antligen slippa sitta pa rumpan hela dagen! :) Det blev langa promenader i den fina naturen for att vaga upp for att stillasittande. An...

Av Emma - 25 februari 2013 01:09

Ett tag sen nu, lite mer än en vecka, men i Abel Tasman gjorde jag det äntligen!!  "Jag" hoppade ut ur ett plan! (Egentligen var det killen jag var fastspänd vid som "tumlade" ut oss men det är värdsliga detaljer) 9.30 blev jag upphämtad från hos...

Av Emma - 11 februari 2013 06:42

Hej igen, visst har jag blivit duktig på att blogga, kommer nya inlägg titt som tätt ;)Glömde berätta för er hur det luktade i Rotorua! Fis. De geotherma aktiviteterna (kan det heta så på svenska? Annars är det lite svengelska där för er ;)) släpper ...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bilder


Ovido - Quiz & Flashcards