Alla inlägg under mars 2012

Av Emma - 30 mars 2012 08:13

Akte till Warner Bros Movieworld haromdan. Kul att se men jag ar glad att jag fick ga gratis for hade inte varit vart 80 dollar.. De hade ett par berg-och-dalbanor och andra attraktioner. De var aven en del shower som tex en stuntkorning och vilda western och en 4D-film. Marilyn Monroe, Batman och andra superhjaltar och Loonetones gick omkring pa omradet och alla japaner tog kort pa dem. Det var helt okej men hade ingen att ga med eftersom alla jobbade.. Supermanbanan var latt bast men green lantern var ocksa helt okej. Sen hade de en flumeride som faktiskt var riktigt bra, det var mycket att titta pa och en gang vandes hela stocken och man akte baklanges ner for en liten backe och man blev ganska blot av la grande finale :)

Allt atbart var forstas svindyrt dar inne men Ben&Jerry's hade ett erbjudande jag inte kunde motsta :p tva kulor for priset av en. Sa otroligt gott!! :D


Har fatt lana en dator idag sa jag kunde lagga upp lite bilder at er sa ni far kolla igenom de gamla inlaggen igen. Internet har kranglat som tusan och det tog flera timmar sa jag hoppas verkligen ni blir glada nu!!!



"Vilda vastern"


   



   


Blot blev man, tur att det var sa varmt sa man torkade fort :)



 



   

Av Emma - 25 mars 2012 12:45

Dagarna här på guldkusten rullar på. Händer inte så jättemycket jag kan roa er med.. Har gått till surfers ett par gånger, de har en riktigt fin strand. Hade tänkt hyra en bräda och träna lite men tror jag spar det tills jag har sällskap :) bara en och en halv vecka tills Linn och Rebecca kommer! :D Idag fastnade jag i parken framför scenen där ett band hade spelning. De var riktigt bra och det var härligt att sitta på en gräsmatta med solen skinande på ryggen. Fick nästan lite festivalkänsla :) när spelningen var slut delade de ut gratis skivor :D synd att jag inte kan lyssna pÅ den förrän jag kommer hem bara. Sen har det inte hänt så mycket mer värt att skriva om. Bara en grej som jag antar är ganska underhållande.. Jag har gjort det igen. Vi satt på övervåningen och kollade pÅ film. Så började dvdn krångla och jag tänkte jag skulle passa på at hämta lite yoghurt innan köket stängde. Det finns två trappor ner och jag har bara använt den ena förut men tänkte jag skulle prova den andra för den är närmare köket. Bang! första millisekunden fattar jag inte vad som har hänt när jag studsar tillbaka med väldigt ont i pannan. Tydligen finns det en mörk nätdörr. Som var stängd. Som inte syndes ett dugg mot den mörka himlen där ute. Alla hade väldigt roligt åt mig. Tog andra vägen när jag gick upp igen..Nu har ni fått nåt att skratta åt så här sista dagen av helgen, varsågoda den bjuder jag på ;)

Kram kram



Surfers Paradise:


                         

Av Emma - 22 mars 2012 02:27

Regnar idag. Igen. Det var en cyklon uppe i Cairns ett par dagar som de sa skulle komma hit i slutet på veckan, kanske den som kommer nu. Fast kollar man på vädret så ska det bara regna idag och sen kan det komma någon dusch de kommande dagarna så den kanske inte kommer hit ändå :) hade tänkt gå till några cafeer och lämna cv idag men känns ovärt för ingen vill väl anställa någon för två veckor.. Får se hur jag gör..För alla som undrar så mår jag bara bra idag! :) det blev ingen pubrunda igår :p vi hade biljardturnering här hemma istället :) förutom en match i förrgår har jag inte spelat sen i åttan tror jag, och jag var inte särskilt bra då heller :p så jag hade inte så stora förhoppningar på mig själv, och ingen annan heller verkar det som så förvånade som de blev när jag ägde min första match!! Det gick så himla bra! Sänkte boll efter boll, en hel del riktigt snyggt också så alla trodde ju att jag hade ljugit om hur mycket jag spelat eller övat hela natten :p hann bli så trött till nästa match så förlorade men det var ganska jämnt ändå. Sen hade jag himla tur att få spela igen för det var ojämt antal kvar så vi lottade en av förlorarna tt få en chans till och det blev jag!! :D mot samma som jag just förlorat mot :p jag var i semifinal! ;p fast den matchen gick inte alls bra :/ men inte för killen heller så det var ganska jämnt igen :) men förlorade :/ men hade kul i alla fall :)(haha en liten grej till pappa: en av grabbarna från växsjö sa att göteborgska var det finaste han visste :p)Nu kommer ni snart tröttna på inlägg om jag skriver så här ofta :p

Av Emma - 21 mars 2012 06:21

Borjade pa nya jobbet idag. Var ju inte sa jobbigt.. :) tre timmars stadning (2.5...) och frukosten ingick ocksa! ;) Men tyvarr inte internet :/ (hoppas pa att mamma ska erbjuda sig att betala for tva veckor, skriver det har for att hon ska komma pa den smarta ide'n utan att jag ska behova be om det.. ;))


Det var svart med de franska tjejerna pa farmen, det blev for svart for hjarnan med sa manga sprak och jag borjade prata svenska med Ines nar jag skulle byta fran franska till engelska :p nar jag tankte eller pratade blandade jag nastan hela tiden minst tva sprak, slangde in lite ord fran engelskan har, franskan dar, och svenska lite hur som helst :p


Sa kommer jag till Southport och ungefar 90% ar svenskar, blev ju genast betydligt lattare. (lite trakigare ocksa maste jag erkanna..) I stort sett alla svenskar man traffar ar fran goteborg eller i alla fall sodra delen av landet sa nar jag pratar svenska ar det med en konstig sorts blanddialekt (oroa dig inte pappa, det later inte HELT som goteborska, har bara lite inslag av deras melodi ;P)


tva ganger i veckan har de "big night out", om vi har nagra gaster som vill ga pa det kommer det en buss som kor dem till surfers dar det ar pub/klubbrunda med en gratis drink pa varje stalle. En fran hostelet ar ansvarig for att fa med sig alla till nasta stalle hela kvallen och denne nagon far ett kort med 50 dollar att spendera pa dricka at sig sjalv under kvallen. Det ar meningen att jag ska vara denne nagon ikvall om nagra av vara gaster vill aka, sa det ser ut som att jag kan fortsatta dricka billigt ett tag till ;) (oroa dig inte mamma, jag maste ju fortfarande ha ansvar for gasterna sa kommer nog inte gora av med alla pengarna. nog.. ;))


Lite bilder fran Southport:

   


Marks att det ar host, alla hibiskustrad tappar sina blommor...


 


Good to know, good to know  

Av Emma - 19 mars 2012 08:42

Imorgon rullar jag vidare

Blev lite trött på att sköta hästar igen, speciellt när man bara får göra det tråkiga jobbet och inte rida :p sen blev jag så trött på chefen ett tag också, han låter alltid så arg och irriterad och man får känslan att man gör allting fel. Fast jag tror han bara låter så för han pratar på samma sätt till sin dotter.. I alla fall sa jag till honom veckan före tävlingen i scone att jag inte visste hur länge jag ville stanna, bara för att förvarna honom. Sa att jag skulle komma med till tävlingen och sen återkomma och berätta exakt hur länge jag kunde stanna. Han sa att det var okej men tydligen lyssnade han inte på vad jag sa.. För ett par dagar efter tävlingen sa han att jag kunde åka på onsdag en vecka framåt för då kommer en ny tjej. Shit tänkte jag för vart ska jag nu ta vägen?! Hade ju fått de goda nyheterna att Linn och kanske även becca skulle komma två veckor efter att jag i sånt fall skulle åka härifrån. Jag vill ju inte resa vidare före dom men jag har inte råd att bo på ett hostel i två veckor! Fick lite panik att försöka hitta ett jobb i närheten av Brisbane men det är svårt att hitta ett för bara två veckor :/ kollade massa hostel på nätet och mailade och frågade om de behövde städare men fick inte många svar och de jag fick sa nej. Så jag tog upp min australienguide och slog upp southport för där ville jag gärna vara. Det var ett par hostels listade i southport och det första jag ringde behövde faktiskt städare! Var på "intervju" idag och flyttar dit imorgon :) får tyvärr inte betalt men bor i alla fall gratis och får en del förmåner som gratis surfing eller inträde till de stora (dyra!) temaparkerna som finns häromkring! :D och det är bara tre timmars jobb per dag så det får duga, jag har ju inte direkt tid att vara kinkig :p Tjejen som skulle komma på onsdag hoppade av men det kom två franska tjejer igår istället. Den ena förstår ingen engelska alls och den andra är lite men inte mycket bättre så har fått öva lite på min otroligt ringrostigs franska igen. Det var jobbigt :p När vi var borta på tävlingen förra helgen såg Ines en svart orm och karen (mamma-chefen) dödade den för den var farlig. Sen såg Ines en till orm när hon åkte i en liten "bil" för att mata hästarna ( bilen kallas för granny-car :p) den här ormen var brun så hon åkte sakta och kollade på den. När hon berättade för Karen fick hon veta att den bruna var en av de farligaste ormarna i Australien :s när vi kom hem berättade hon om det och så frågade hon Dean vad man ska göra om man ser en orm, om man ska springa eller om de jagar en då. Jag skrattade till och sa att jag inte trodde att en orm skulle jaga en om man springer. Då är Dean så vänlig och informerar mig om att brunormar faktiskt HAR jagat människor ett par gånger! Var han verkligen tvungen att säga det?!? Jag är tillräckligt ormrädd ändå! Som ture har jag fortfarande inte sett någon orm, bara en liten död, men Ines såg en till brun idag.. Mamma berättade att hon har börjat plantera tomater och det har vi med! :p eller, den planterade sig själv... Men den har växt så mycket så jag gav den ett fint stöd :) den växer ur en springa i en pytteliten mur utanför köksdörren och den blommar fint :)


Ser ni lilla Joey? 


        


Gick och kollade ner i marken en dag nar jag skulle hamta en hast i hagen,nar jag tittade upp var jag bara nagra meter fran den har besten


  

               

Tomatplantan




Stampe- en Benjamin Button i tjurformat :p


 


Christian och korna 


        

Av Emma - 14 mars 2012 10:44

Den långa resan i baksätet var inte alltför lång ändå, men himla skumpig! Vägarna är inte de bästa och den bautastora bilen vi hade var noga med att låta oss känna minsta ojämnhet. Vi blev tvungna att stanna på ett ställe där de kollar lastbilar och liknande, där hade de en våg och vi vägde 15,6 ton!! Hjälp.. Radion funkade inte men jag lyssnade en del på min iPhone och roade mig med att läsa de roliga vägskyltarna "stop,revive, survive""driving in to a tree" "it couldn't happen to me"Och min personliga favorit "rest or rest in peace"De gillar verkligen skyltar och påminnelser här i Australien, brukar till och med vara skrivet på marken vilket håll man ska titta åt innan man går över vägen :pNågot annat de gillar här är förkortningar, de är helt enkelt för lata (eller laid back som d e själva kallar det ;)) för att orka säga tex kilometer (k) breakfast (brekky), cup of tea/coffe (cuppa), afternoon (af) med mera med mera. Till och med Emma är för jobbigt att säga så efter bara en-två veckor här hade jag äntligen fått det smeknamn jag längtat efter i 20 år! ;D så numera svarar jag till "Em" kort och gott :)Ska väl berätta lite om tävlingen också.. Vi åkte torsdag morgon, med några få stopp (spraya hästarna för fästningar, tanka, äta och rasta hästar, byta punkterat däck) var vi framme 11-12 timmar senare utanför scone, på ett fält mitt ute i ingentans som för ett par dagar skylle förvandlas till ett eget litet samhälle med 470 hästar, ryttare, familjer, hästskötare och funktionärer. Man skulle ju kunna tro sttingenstans. Man skulle ju kunna tro att 15-20 toaletter på alla de människorna skulle leda till långa toaköer men jag stod faktiskt inte i kö en enda gång! Men jag är glad att den första dagens 5 bajamajor utökades med 10-15 mobila toaletter. För även om det såg ut att vara tillverkade av dvärgar blv de i alla fall inte översvämmade som bajamajotna... Vi var nästan först där, i stort sett alla andra droppade in under fredagen, och kunde därför välja plats. Tyvärr tänkte inte chefen på att parkera så nära vattenfall som möjligt så trots att vi hade slang med oss fick jag bära allt vatten ca hundra meter.. Och tro mig, med sex hästar som ska dricka och dessutom svampas av 2-3 gånger per dag efter att ha ridits så blir det EN HEL DEL vatten.. Vi lastade av och installerade hästarna innan vi kunde laga mat, ha lite trevligt och till slut gå och lägga oss. Upp tidigt nästa morgon, samma tid som hemma men eftersom de är en timme före oss var det fortfarande mörkt när jag gick upp för att mata hästarna. John och Dean börjar rida ganska tidigt för att hinna jobba alla hästarna två gånger. Fast innan de ens hunnit rida klart varsin första häst kommer en funktionär och säger att vi är på fel plats. Det är bara att flytta alla hästarna till nya små hagar och packa ihop hela bilen igen och flytta på den med. Det tar en stund men de gjorde inte mig något för den nya platsen var faktiskt bättre. Jag kan se dressyren och lite hoppning från campen. Tyvärr lika långt att bära vattnet dock :/ började fläta hästarna på förmiddagen. Blev klar runt 6 på kvällen tror jag... Dean sa att han skulle hjälpa mig så fort han ridit klart och gått crosscountry banan.. Jag hann fläta fem av sex innan han kom.. Som tur var har jag redan blivit betydligt bättre på att fläta manar sen jag testade en gång före första tävlingen. Då var det fult och ojämnt, nu erbjöd sig grannen att betala mig 20 dollar per häst :p tyvärr hann jag inte :/Det var en lång dag. Som tur var blev de andra lugnare och lite roligare, för min del i alla fall. Första dagen var dressyr som vanligt och så hade vi ett par banhoppningar också och andra dagen var resten av banhoppningarna och alla terränghoppningar. Tror vi hade tio ritter första dagen och åtta andra. Fast riktigt så blev det inte för en häst strök dom efter dressyren för han kändes inte bra och sen diskade sig två hästar på banhoppningen så söndagen blev väldigt lugn för min del :) fast Dean var inte så glad för det var hans favorithäst som ströks och han skulle prova en högre klass för första gången och John var verkligen inte glad för det var han som diskade sig med båda sina hästar.. Fast han fick hoppa terrängen på sin unga häst ändå, utom tävlan såklart. Tyvärr var det ingen humörhöjare för han fick kämpa ordentligt med stackars fega Alfie och han blev omriden av flera hästar, till och med en liten tjej på ponny red om honom mellan de två sista hindrena... (det är en så grön häst så den tävlar i en nybörjarklass där även ponnyer kan vara med) men jag var glad i alla fall för jag hann se både dressyr, hoppning och terräng :) eftersom ingen hade gått jättebra packade vi ihop och åkte så fort vi var klara med sista hästen. Eftersom vi var så tidiga bestämde de sig för att åka lite längre ön vad som var tänkt från början så vi skulle komma halvvägs hem innan vi stannade för natten. Tyvärr var det lite för långt så vi kom inte fram förrän klockan nio trötta och hungriga. Lastade av hästarna så fort vi kunde och försökte i mörkret få in dem i några lediga boxar. Hö, vatten, dusch till mig själv och lite mat senare kom jag äntligen i säng runt elva, helt slut. Var ganska trött när det var dags att gå upp igen klockan 6 men jag skulle ju i alla fall inte behöva köra, bara sitta (ligga skönt mot några kuddar) i baksätet.


Kramar Em ;)




 


Soluppgang


 


Bara en liten del av omradet


 

innan alla kom..


 

har bodde vi, jag hade ett eget litet loft over koket


 

Dean och Charlie  

Av Emma - 5 mars 2012 10:15

Hjälp vilka dagar det har vart! Började i torsdags nät vi skulle på karaokekväll på puben. Slutade som vanligt inte före klockan 6 och sen skulle alla duscha och tydligen laga mat. Jag hade sett fram emot att få äta ute i föera dagar och blev ganska besviken när Ines och Chris tyckte det vsr för dyrt. Jag ville ju inte gärna äta ensam på puben så jag slängde ihop en omelett. Så precis när jag ska äta kommer Dean och säger att han följer med ändå och han tänker äta där. Jag ser ner på min omelett med broccoli... Och ställer in den i kylen. Ines ville ha lite trevligt med goon hemma innan vi åkte. Blandade med en läsk som döljde det billiga vinets smak farligt bra.. Klockan åtta kom vi i alla fall till slut iväg. Chris skulle köra för första gången och det kan inte ha vart lätt med tre halvfulla (?) människor som sa åt honom hur han skulle göra och titt som tätt skrek "kill the toad". Men han gjorde det bra och vi kom dit (och hem) helskinnade. När vi kom fram hade köket redan stängt. Klockan var bara lite över åtta! Det fick bli chips till kvällsmat för mig och Dean men det gjorde inte mig så mycket för jag var faktiskt inte så hungrig (är vin lika mättande som öl?..) det blev en väldigt rolig men aningen för sen kväll så jag var fortfarande full när klockan ringde halv sex nästa morgon.. Men det var bara att vingla sig upp och jobba. Som tur var blev förmiddagen ganska lugn. Det blev nämligen inte så många hästar att göra i ordning eftersom Dean under första ritten blev så sjösjuk at frukosten kom upp.. :p eftermiddgen blev lite värre med 5-6 hästar att fixa före ridning och sen skulle de duschas och flätas upp. När vi äntligen blev klara klockan åtta höll vi alla på att dö av hunger och när vi fått i oss nåt att äta stupade vi i säng.Men det blev inte många timmars sömn den natten heller. Klockan fyra släpade man sig upp för att mata hästar och halv sex rullade vi iväg mot tävlingens första dag. Dagen var helt okej, det var bara dressyr och precis lagom lång tid mellan våra starter. I ena klassen låg vi både etta och tvåa och de var ganska nöjda med de andra fyra hästarna också. Jag tyckte dagen var helt okej (även om hanburgarna var slut när vi till slut fick tid att äta..) men alla sa att söndagen skulle bli mycket mer spännande med både banhoppningen och fälttävlan. Det var den inte!!!!! Jag och Ines fick jobba som galna! Med tolv ritter på fyra timmar hann vi nästan inte ta hand om alla hästar. De skulle borstas, sättas på benskydd, tejpa benskydd, sadlas, tränsas, av med träns, av med sadel, bort med de förbaskade tejpade benskydden, gå till duschen, stå i kö till duschen, gå tillbaka, ge vatten, nästa häst, benskydd, tejpa, sadla osv. Osv. Osv. Jag hann inte ens tänka på att dricka någonting förrän sista hästen var iväg klockan tolv. Och så undrar de om vi såg deras ritter!! Nej, hur skulle vi hinna det?! "Ja det beror ju på hur snabb man är" @***¥£$# nej, söndagen var verkligen inte bättre än lördagen. Fattar inte hur jag ska klara det nästa helg när det bara är jag som ska ta hand om hästarna :s fast som det ser ut just nu kommer vi kanske inte ens iväg för vägarna i new south Wales r översvämmade och hinner kanske inte rinna undan. Hoppas lite på det, annars stressar jag nog ihjäl mig nästa helg...


Ines och hastarna


 


Stadar ur den stooora transporten (Gooseneck)


 




 


Nu till lite roligare saker! Var ledig idag!! :D lånade bilen och åkte till ett köpcenter som Dean rekommenderade. Han gav mig en vägbeskrivning men sa att jag kanske borde ha gps. Har vart ganska anti gps förut, dels för att de är så dryga att lyssna på och dels för att de är tekniska... Men blev positivt överraskad när vi åkte till stöten med hjälp av gps, det var så smidigt man behövde bara köra dit den sa utan att oroa sig. Därför lånade jag en nu. Åh det skulle bli så skönt att köra bil ensam igen! Det är världens bästa egentid! Höjde volymen på radion (otroligt mycket bättre musik på radion här förresten!) och njöt. "in hundred meters, turn left on blabla." turn left" nej det kunde inte stämma. Såg ju ut som ett avspärrat område.. Måste vara nästa avfart.. Så jag kör vidare men blir navigerad att vända tillbaka. "turn right" okej då, det är väl någon sorts genomfart.. Kommer fram till en bom med en vakt.. Stannar och vevar ner rutan. Vanliga artighetsfraserna (how are you, I'm good, how are you bla bla) "eh... Where am I?" "where are you going?" "to the pacific fair.." "oh, you're a long way from there!" jävla gps. Resten av vägen följer jag Deans vägbeskrivning istället och kommer fram utan fler problem (får bara vända två gånger alltså..) köpcentret är i alla fall bra. Massor av affärer med fina kläder som man skulle kolla på om man nu ville spendera pengar.. Men hittar i alla fall en affär där de för dagen har erbjudandet vilka fyra plagg som helst för totalt 20 dollar! Och det är faktiskt också ganska fina grejer. Sen öåsts jag såklart skämma ut mig lite också.. Måste köpa nya rakhyvlar eftersom jag tappade bort min och har använt en engångshyvel sedan Byron bay.. Så jag går in på k-mart, hittar ett par billiga som ser bra ut och ställer mig i första bästa kassa. Gubben före mig jobbar tydligen här för han får en pärm som han skriver ut sig i. När han är klar säger jag hej till tjejen i kassan och lägger fram varan. Hon hälsar tillbaka men bryr sig inte om att hjälpa mig. En halv minut senare förklarar hon att det inte är en kassa. Jag lyfter blicken och inser att det står service på skylten ovanför. Oops, lite pinsamt. Spanar på de andra kassorna men alla köer är lika långa. Ställer mig i den första. Kollar runt lite och märker att tjejen på "andra sidan av servicen" (rygg mot rygg) vinkar åt mig. Åh, DET är tydligen en kassa och ingen kö. Går dit istället. Får känslan av att hon tycker jag är lite vimsig, hon har säkert sett alltihop. Äh, spela roll. Betalar och går i vanlig rask takt mot dörrarna.. Och går rakt in i glaset. Får syn på lappen till vänster "out of order" (fast kan inte helt skylla ifrån mg för jag var aningen för långt åt höger tror jag..) tjejen i kassan har svårt att hålla tillbaka skrattet och det har ärligt talat jag med :p lyckas till slut ta mig ut från denna helvetesbutik. Bestämmer mig för att ge gpsen en ny chans på vägen hem men efter att den har försökt lura mig att körs mot enkelriktat och sen förvirrar mig tre gånger hur jag faktiskt ska körs stänger jag av och tar mig hem på egen hand UTAN PROBLEM! Tror jag börjar gå tillbaka till att vara anti gps igen...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bilder


Ovido - Quiz & Flashcards