Alla inlägg under november 2012

Av Emma - 6 november 2012 02:20

Hej!

Vet att jag inte skrivit pa ett tag men har varit upptagen med livet :p

Vi anlande till Melbourne och hittade ett hostel precis utanfor centrum som hade gratis parkering. Perfekt tankte vi och visst var det helt okej, ganska litet och mysigt med knarriga tragolv och kok med glasdorrar pa hogsta vaningen. Men fy tusan var kallt det var! De hade ingen varme pa och fonstrena pa toaletterna var alltid oppna. Vi hade ett element pa rummet i alla fall som vi alltid hade pa pa hogsta varmen sa det blev mycket inbonande dar. Vi satt sa nara elementet vi kunde, inlindade i vara filtar och lamnade det helst inte for nat annat an att springa upp till koket och hamta en kopp te.. att ga pa toa eller duscha var hemskt. Tur att sjalva duscharna var bra i alla fall med varmt och skont vatten. Egentligen var det nog inte SA kallt (inte om man jamfor med hemma i alla fall) men vi var ju vana med varme och det faktum att vi inte hade nagra varma klader gjorde att man aldrig blev riktigt uppvarmd. Vi sokte upp vara tre engelska vanner fran Cairns redan forsta kvallen i Melbourne och ett par ganger gick vi till deras hostel och umgicks men flera ganger tackade vi nej till deras inbjudan, bara for att vi inte kunde fa oss till att lamna var varma grotta och ga de 10-15 minuterna till dem. No way. Vi stannade pa hostelet i en och en halv vecka innan vi flyttade till deras hostel. Vi fick lamna bilen pa parkeringen anda!

Det nya hostelet ar jattestort och, tyvarr fullt med italienare. Vill inte vara fordomsfull men de ar hogljudda och ganska irriterande.. Forutom dem och det faktum att det inte finns nagra fonster ut sa man kan se varlden och vadret forran man gar ut, ar det enda daliga. Och fargen i korridoren pa var vaning, illgul.. Blir illamaende av att ga dar :p

Vart rum ar ett 6 beds och det ar ganska luftigt med gott om plats for bagage. Koket ar jattestort och det ar gratis frukost som bestar av toast, flingor och pannkakor!! (stavas det med ett eller tva n..?) Rent och frasch ar det ocksa och duscharna ar bra. Stort urval av filmer om man kanner for det (obekvama soffor tyvarr men man kan val inte fa allt..)


Efter lite letande fick jag jobb pa ett cafe/chokladbutik. (theobrama.com.au)

Det ar helt okej men cheferna ar chineser som inte pratar engelska sa lite svart att kommunicera med dem.. och en av mina kollegor, den jag jobar mest med, kallar mig "girl". Jag vet att hon vet mitt namn men hon envisas med att saga girl! Forst sa de att jag skulle fa borja med halvtid och oka upp till fulltid om jag var bra pa jobbet. Redan andra veckan fick jag fult schema. Men det var inte kul.. oftast ar det ganska segt pa jobbet, inte mycket att gora och det var jattefint vader sa alla akte till stranden och fick tillbaka lite av fargen vi tappat och jag var fast pa jobbet. Darfor sa jag forra veckan att de kunde skara ner mig till halvtid om det gick bra. Hon undrade om jag ville ha tre eller fyra dagar och jag sa att det spelade ingen roll, berodde pa hur mycket de behovde mig. I sondags var det jattevarmt och fint igen och jag var faktiskt ledig sa det blev stranden igen. Jatteskont var det! :) Nar jag lag dar angrade jag mig. Jag borde ha sagt att jag bara ville ha tre dagar. Fyra ar ju nastan lika jobbigt som fem och jag vill egegntligen bara tjana tillrackligt for att betala boendet. (jag vet, jag har blivit otroligt lat! men jag vill spendera sa mytcket tid som mojligt med alla nya vanner innan de forsvinner. de borjar lamna oss nu, en efter en :()

Sa fick jag till slut ett sms med veckans schema.. onsdag:9-14, fredag: 10-5. bara tva dagar! ett och ett halvt skift! What!?... Vad skont :p ganska nojd faktiskt :p


Melbourne ar en harlig stad, mycket kultur och kaffe! Har borjat dricka chai latte, jattegott! och kan val ibland ta mig en svag mocha ;) men halv styrka racker bra :p Rebecca trivs inte lika bra dock och vi funderar pa att aka vidare i slutet pa november men inget ar bestamt och saker andras fort har ;)

Rebeccas familj kom haromdan och ska stanna 1-2 veckor. Fick en liten present hemmifran, oliva deo, polly och gloggkrydda! ska bli spannande att prova i jul :) Fast det ar ju mitt i sommaren har sa funderar pa om det kan funka att gora "isglogg".. vad tror ni?


Hoppas ni alla ar det bra dar hemma! Saknar er allihop

Puss och kram

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bilder


Ovido - Quiz & Flashcards