Direktlänk till inlägg 12 januari 2013

Just like the movies

Av Emma - 12 januari 2013 08:23

Tillbaka på östkusten!Flög från ett varmt och klibbigt Perth halv ett i torsdags morse.Fick en plats på första raden och blev frågad av tre olika personer om jag var okej med att sitta vid en nödutgång, var jag kapabel till att hjälpa till om vi krascha? .... Känn ingen press. Kunde inte sova, av någon anledning var jag plötsligt inte trött. Till slut blev jag ganska trött ändå men råkade öppna ögonen precis när jag höll på att somna och såg att solen precis var på väg upp. Det vill man ju inte missa så höll mig vaken en halvtimme till och detvar det värt, hur fint som helst. Sen kunde jag äntligen sova. Jag hade sån tur att sätet bredvid mig var tomt så jag hade ett par extra positioner att testa. Tyvärr var de alla lika obekväma. Lyckades i alla fall somna till en stund då och då men alltför snart skrek kaptenen i högtalarna att det snart var dags för landning. Jag landade i Brisbane 7 på morgonen lokal tid och hade fortfarande ingen aning om vart jag skulle ta vägen. Alternativen var dyra Byron bay, storstaden Brisbane eller en farm på guldkusten där man kan hjälpa till på gården eller bara surfa om man vill. Jag var sugen på att testa farmen, vill se lite mer av "riktiga" Australien innan jag måste åka och jag Hill verkligen surfa mer! Men farmaren skulle ringa mig senare samma dag och jag ville inte åka och checka in på nåt hostel om han skulle säga att jag kunde komma på en gång. Så jag bestämde mig för att vänta på flygplatsen ett tag. Jag drack en blaskig och äcklig chai latte och åt frukost innan jag tog igen lite sömn och snusade i en timme. När halva dan hade gått började jag tänka att jag lina gärna kunde spara pengarna för en natt på hostel och bara stanna här istället. I vanliga fall hade jag nog aldrig kunnat stanna så länge på en flygplats men jag var så lat efter min sömnlösa natt och jag hade ju ändå ingenstans att ta vägen så det gick förvånansvärt bra :) när jag runt femtiden började tröttna men då låste jag in stora väskan i ett skåp och gick upp till taxfree. Otroligt vad bra hag var på att fördriva tiden, i vanliga fall skulle jag ha dött av tristess efter ett par timmar men nu var det inga problem. Hittade ett par underbara skinnsoffor där jag tänkte spendera natten men vid elva stängde de tydligen övervåningen och jag fick gå ner till ankomstsalen istället. Inte alls lika skönt men okej. Det var i alla fall okej tills de började borra i betong golvet/taket precis över mig.. Jag skojar inte, PRECIS över mig!!Försökte lyssna på musik men den drunknade bara i oljudet. Till slut gav jag upp och gick till andra sidanav byggnaden. Kunde fortfarande höra men det var i alla fall mycket tystare. Tyvärr var jag tvungen att sova på golvet men det gjorde inget. När jag vaknade upp igen ett par timmar senare, vid femsnåret, var den förut så tomma salen full med folk. Taxfreen var öppen igen så jag gick upp och la mig i skinnsofforna två timmar till. Jag har verkligen utvecklats det här året, när jag kom till Australien hade jag nog tyckt att det var pinsamt att sova inför alla på en flygplats men 6 veckor i en bil på östkusten och nästan ett år i hosteldorms brydde jag mig inte ett dugg ;)Visst var det kul att leka Tom Hanks (eller Viktor Navorski egentligen) men nu var jag trött på det här stället så efter frukost tog jag tåget till nerang för att därifrån ta bussen till surfer paradise. Farmaren ringde dan innan och sa att jag kunde komma början på nästa vecka så jag bestämde mig för att åka till surfers för det var närmast, är billigare än Byron och har en strand till skillnad från Brisbane. När jag skulle gå på bussen var jag 20 cent kort på mynt men hade en femtiolapp (ca fyra hundra spänn) busschauffören sa att han inte kunde ge växel på den så jag kunde bara gå på. !! Det skulle aldrig chaffisarna i Sala gjort! Visste inte vart jag skulle gå av bussen när vi väl kom till surfers. Såg nåt som liknade hostels och en stund senare blev jag rädd att jag skulle åka alldeles för långt så hoppade av. Frågade nån vart jag kunde hitta hostels och såklart var det tio minuter bort i bussens körriktning. Jaja, efter ett dygn på en flygplats kunde jag väl behöva lite motion. Inte är det alls lika fuktigt och varmt som i Perth men det var ändå varmt och jag blev helt svettig, ryggsäcken blev helt blöt :s jag letade efter ett särskilt ställe som fått ganska bra recensioner på nätet och inte verkade alltför dyrt. Till slut hittade jag ett annat ställe. Hon frågade om jg ville checka in men jg såg vad en natt kosta så frågade bara efter vägen till det andra hostelet. Fem minuter bort.. Kom dit. Fullt. Gick till nästa på samma gata men såg inge kul ut. Gick till ett info som receptionisten på det fulla hostelet tipsat om oh fråga om han kunde hjälpa mig hitta ett hostel. Han sa att det enda som hade plats var ett som låg tjugo minuter bort. Jag var trött och hungrig och badade i svett. Det var inte så spännande att komma till en stad utan ett hostel bokad, vilket jag intalat mig själv tidigare samma dag. Det var i själva verket väldigt tråkigt och hemskt oattraktivt. Infot låg bara 20 meter från det första stället jag va in på så jag bestämde mig för att testa det ändå, vilket var det bästa beslut jag gjort på länge!De hade plats i en 10 sängs dorm för 18 dollar per natt. 18 dollar!! Jag hade väntat mig att f betala minst 10 dollar mer så jag slog till direkt och snabbt hade jag gjor ett ännu bättre beslut! Det är både ett hostel och hotell, det är fräscht, bäddade sängar med rena vita lakan, aircon, pool, tennis, squash, bubbelpool och bastu, allt gratis!! Jag är i himlen! :D På toppen av allt lyckades jag till och med dra mig ut på en springtur! Först sen Cairns :s okej, jag erkänner att jag gick mer än sprang men jag det var fsktiskt ganska varmt och jag gjorde i Alla fall ett försök! Känns faktiskt lite i benen idag :)Idag tog jag sovmorgon och sen låg jag och pressa vid poolen större delen av dagen :) Enda negativa jag kan säga idag är att bag är tillbaka i svenska zonen. Hade glömt hur mycket svenskar det är på östkusten :/Men med ett sånt lyxigt hostel och med solen högt på en blå himmel kan jag väl inte klaga på en sån småsak, det kunde ju ha varit värre ;)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 19 mars 2013 11:57

Efter tre veckor i queenstown tyckte vi att det fick vars nog och tog bussen upp till christchurch där vi efter fem minuter sprang på en kille vi känner från Cairns. Vi slog oss ihop med honom och gick ut på en promenad i staden. Man kunde se att chr...

Av Emma - 9 mars 2013 01:26

Vet att flera av er redan sett vår hysteriskt roliga film ;) men tänkte ändå berätta lite mer om vad vi gjorde härom dagen :)Vi bestämde redan för flera månader sen att vu skulle göra något som kallas Canyon swing här i queenstown. Anledningen till d...

Av Emma - 8 mars 2013 01:30

19/2 Efter ett par langa dagar pa bussen kom vi antligen fram till Franz Josef dar vi hade tre natter och fick antligen slippa sitta pa rumpan hela dagen! :) Det blev langa promenader i den fina naturen for att vaga upp for att stillasittande. An...

Av Emma - 25 februari 2013 01:09

Ett tag sen nu, lite mer än en vecka, men i Abel Tasman gjorde jag det äntligen!!  "Jag" hoppade ut ur ett plan! (Egentligen var det killen jag var fastspänd vid som "tumlade" ut oss men det är värdsliga detaljer) 9.30 blev jag upphämtad från hos...

Av Emma - 14 februari 2013 12:30

Efter mycket funderande på om vi skulle kosta på oss det eller inte bestämde vi oss för det roligare alternativet; att spendera pengar, så det blev en heldags kajakning på havet i Abel tasman på alla hjärtans dag. Istället för den efterlängtade sovmo...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bilder


Ovido - Quiz & Flashcards