Alla inlägg under april 2012

Av Emma - 28 april 2012 03:19

Som sagt ar det ju en del grejer som inte fungerar riktigt som det ska pa var kara Buster. Bland annat bensinmataren..

Nar vi narmade oss Bundaberg for ett par dagar sedan tankte vi att det kanske var dags att tanka, mataren stod pa minus men vi borde ju faktiskt klara oss anda fram pa det vi hade i tanken.. Vad sjutton, vi lever farligt! bestamde jag och Becca och vi klarade oss fint. Fast i Bundy var bensinen sa himla dyr sa vi bestamde oss for att bara tanka halvfullt. Igar, pa vag upp till Rockhamptons efter en dag i Agnes Water och 1770, hade vi inte en tanke pa att bensinen inte skulle racka, sa langt ar det faktiskt inte. Ack vad fel vi hade!


Mitt i ett omrade av vagbyggen ville lille Buster inte langre accellerera (??)

Ah bensinstopp! sa gar det nar man lever farligt...

Sarskilt oroliga blev vi inte for sa trevliga som alla aussies ar skulle det nog inte bli alltfor svart att fa kopa innehallet i nagons extratank. Fast pinsamt var det.. Kande hur vi bidrog till pastaendet att blondiner faktiskt ar dumma.. Men vi var i alla fall inte helt bakom flotet for vi visste ju anda vad som var felet... :p


Medans vi satt dar och forsokte ta mod till oss att be nagon om hjalp kom en bil med tva av vagarbetarna. De kollade under huven men blev tvungna att halla med oss, det var nog tanken som var tom.. De anropade nagon annan som kom forbi med en dunk bensin som kunde ta oss till narmsta mack och inte ville de ha nagra pengar for den heller, trevliga aussies var det ja!! :)


Maste jag saga att hadanefter tanker vi vara noga med att tanka?..


Vi tog oss i alla fall till Rocky och om en dag eller tva rullar vi nog vidare norrut i var brakiga Buster. Lite snall har han varit ocksa, igar nar vi (som oftast) inte fick in nagon radiokanal och ingen orkade sjunga mer spelade han lite egen musik for oss med vindrutetorkarna..... tanken var god men nu har vi i alla fall kopt nagra skivor istallet :p


Cheers!



Av Emma - 24 april 2012 02:22

Efter ett kort stopp i Tin Can Bay där vi fick träffa och mata vilda delfiner, åkte vi till Hervey bay och ut till fraser Island. Det var ganska häftigt att träffa delfinerna. Det var en hane som tog med sig sin ledarhona in i viken varje morgon för att få fisk. Han var den tredje generationen som gjorde det och han hade gjort det i 21 år. Totalt hade delfinerna kommit i 60 år!! När de kom insimmandes på morgonen fick man gå ner i vattnet och stoppa ner handflatan. De kom så nära som 2 dm från en och undersökte händerna. Det var riktigt häftigt. De som ville kunde sen köpa en fisk för 5 dollar och mata dem med. Det var ett billigt nöje!Vidare till Hervey bay. I paketet vi köpt ingick två nätter på hostel, en natt före och en efter turen till fraser. När vi kom in i vår lilla unit med kök och allrum blev vi nästan lyriska :p vi hade en brödrost! I ett riktigt kök, och soffor och en VARM DUSCH!! Och sängar! Och ett kylskåp! Underbart! Kom snart tillbaka till gamla bortskämda vanor och undrade varför inte vi också hade en balkong som grannarna.. :pTräffade ett gäng trevliga svenska tjejer som skulle ut på samma tripp som oss. Tyvärr fick vi inte chansen att sova ut i våra sängar för vi skulle upp tidigt och se en säkerhetsfilm innan vi skulle åka nästa morgon. Gång på gång blev vi varnade för dingos, de vilda hundarna som lever där. Man fick inte lämna mat eller sopor framme som kunde locka fram dem och man skulle aldrig gå någonstans ensam. De kanske såg söta och ofarliga ut men man skulle inte låta sig luras av det! Tänkte på vargarna hemma och tänkte att de där små hundarna kunde väl inre vara något att vara rädd för men men. Första dagen på ön åkte vi till två färskvattensjöar. Den mest kända är lake makenzie, den var kristallklar med vit sand och vattnet var så fräscht efter allt saltvatten vi badat i. På eftermiddagen åkte vi till lägret och hann spela lite fotboll innan det blev mörkt. Senare skulle vi laga mat och jag gick iväg till bilen för att hämta något vi glömt. När jag stod där och rotade i bakskuffen hörde jag hur alla började ropa mitt namn. Tänkte att de skulle säkert be mig hämta något mer men de sa inget och ingen kom så antog att det var den andra Emma de ropade på. Men när jag vänder mig om står jag öga mot öga med en dingo! Tydligen ville de varna mig men ingen vågade komma och hjälpa. Känns skönt att veta att de alltid finns där när man hamnar i knipa ;) hade faktiskt inte trott att jag skulle bli rädd för de små söts hundarna men jag antar att alla varningar om hur farliga de faktiskt kunde vara borde sitt jobb och skrämde upp mig lite ändå. Fast mest var det nog chocken att den så tyst och plötsligt stod där precis bakom mig. Första instinkten var att schasa bort den med handen men tänkte att det var bäst att låta bli ifall den skulle bli skrämd och attackera då.. Tänkte på filmen där de sa att man skulle backa försiktigt och såg framför mig hur de på filmen hade lagt armarna i kryss över bröstet och sett rädda ut när de backade försiktigt. Snabbt bestämde jag mig för att inte göra det, dels för att bilen var precis bakom mig men mest för att det var töntigt! Om inte bilen hade vart full med grejer hade jag kunnat hoppa upp i den men inte nu. Innan jag kom på nått annat sätt att ta mig därifrån kom en av killarna och dingos gick undan några steg så jag kunde gå därifrån. Spännande upplevelse ;)På natten saknade vi vår kära buster lite grann, han är inte alls lika sandig som tältet var men att sova tätt ihop med andra kändes bra, har redan blivit van med det efter bara en och en halv vecka i Buster :pAndra dagen åkte vi till ett vattendrag man kunde åka med i strömmen i. Sen bar det av till champagnepoolerna, indian head och ett gammalt skeppvrak. Sista dagen blev det ännu en sjö innan vi gick en bushwalk och till slut åkte tillbaka till Hervey bay till en sista natt på hostel på ett bra tag. Nu är det dags att leta jobb!Ha det bra allihopa!Kramar från down under!

Av Emma - 17 april 2012 05:26

Ojojoj...

Dagarna i Brisbane gick mest at att leta efter en bil. Den forsta vi tittade pa var helt okej men det lat ganska illa om motorn och vaxlarna var jattetroga och dacken slitna. Vi tyckte priset var alldeles for hogt for den. Den andra vi tittade pa lat mycket battre och var skonare att kora men den sag ut som skit... Sprackt vindruta och backspegel, rostig och baksatena var bortslitna!!Till slut hittade vi i alla fall en som sag ganska frasch ut och lat bra. Det var en aussie som salde den och den var mycket billigare an de skruttiga backpackerbilar vi tittat pa innan. vi tog den och dopte den till Carl-Buster, fast han kallas kort och gott for Buster. 


tyvarr upptacker vi nya fel med Buster varje gang vi satter oss i honom..

Framdorren och bakluckan gar inte att lasa och vill man lasa eller lasa upp de andra dorrarna funkar inte nyckeln, man maste anvanda elektroniska lasknappen bredvid ratten. Ena baksatet fastnade inte nar vi skulle falla upp det igen efter forsta natten och baltet pa andra sidan hade fastnat. plotsligt hangde det lite sladdar har och var, spolarvatskan var slut men nar vi fyllde pa den funkade den anda inte, batteriet borjade lysa och vi visste intehur vi skulle fylla pa vatten i det och nar man ska sla pa helljus blir allt svart!


Harom natten sov vi pa en rastplats utanfor Gympie. Vi pratade med en amerikan pa kvallen och namnde vara bilproblem och han sa att han kunde kolla pa det nasta dag. Han hjalpte oss med batteriet, satet och baltet. Han passade aven pa att kolla lite mer under huven och oljan (som faktiskt var fint honungsfargad nar vi kopte bilen!) var nu tjock och svart sa han sa at oss att byta oljefilter. Vi skulle anda aka till en verkstad och forsoka fixa laset sa vi la till oljan pa listan av vad som skulle fixas. Pa verkstan fick vi dock veta att vi aldrig kommer kunna rega om bilen nar gamla regon gar ut om vi inte spenderar en formogenhet pa den.. Bestamde oss for att bara byta olja och filter och sen utnyttja bilen tills regon gar ut och da skrota den... Trakigt men forlorar i alla fall inte mer pengar an vi hade gjort pa buss och hostels och vi har definitivt haft ett aventyr med Buster. I borjan hatade vi verkligen honom, han bara kranglade till allting och foll isar mer och mer, men nu hade vi precis borjat gilla honom. Det ar trangt och varmt att sova tre personer men det funkar faktiskt otroligt bra. Sarskilt nu nar vi kopt en madrass och gardiner, forsta natten var ganska hard och man kande sig valdigt utsatt nar alla kunde se in :p


Hinner inte skriva mer nu men ni far ha det sa bra allihopa!!

Av Emma - 9 april 2012 07:18

Brisbane tog inte direkt emot oss med oppna armar.

Efter de misslyckade planerna for lordagen kom vi trotta fram till Brisbane klockan 22. Utan storre problem lyckades vi hitta hostelet men det var dar problemen borjade. For att kunna forklara att det faktiskt inte var mitt fel maste vi ta allt fran borjan.


Forsta gangen jag var i Byron foljde jag med den svenska tjejen jag holl sallskap med till Wicked travel for hon funderade pa att kopa en paketdeal med utflykter till den stora sand-on Fraser island och en seglingstripp till whitsundays. Whitsundays hade jag ocksa tank gora men jag var osaker pa fraser. Nar de berattade om utflykterna blev dock jag ocksa valdigt sugen. Vi ville ha en bra bat till whitsundays, dar det handlade mer om segling och snorkling an party men det var valdigt dyrt, 780 dollar for det paketet. Som tur var var vi awesome pa att pruta, forutom whitsundays med en av de basta batarna och fraser fick vi aven med en kanottripp i Noosa och en voucher med billigare boende pa utvalda hostel upp langs kusten (forsaljaren som antingen var valdigt hangiven sitt jobb eller valdigt flortig, slangde aven in en bag med goon for sina egna pengar) och allt detta fick vi for 600 dollar!! ar vi bra eller ar vi bra? ;)


Nar jag nu skulle boka hostel at oss i Brisbane ringde jag det som vi skulle fa billigare men numret fungerade inte. Jag gick in pa Wicked travel och tjejen dar sa att jag hade fel nummer och gav mig ett nytt. Men nar vi skulle checka in sager receptionisten att vi inte har nagon reservation. Han kanner inte igen numret jag har men sager att det finns fler hostel i samma kedja i Brisbane och de har aven en central disk sa numret kanske ar dit och sa har det blivit strul med bokningen. Vi ar sa trotta efter en besviken dag och 4 timmars bussresa sa vi tanker att vi reder ut det har imorrn. nasta dag visar det sig att numret jag har fatt ar till ett helt annat hostel i Brisbane och efter som vi inte avbokade 48 timmar fore ankomst har de tagit betalt anda. Det var en stor pengaforlust och drog ner stamningen ganska mycket..

I morse markte vi aven att nagon har snott varan ost och tva flaskor cider jag hade i kylvaskan, inte vart lika mycket pengar men anda irriterande.


Har inte sett sa mycket av sjalva staden Brisbane men precis som Sydney kanner vi att det ar en storstad som alla andra, inget speciellt med den. 


Igar var vi ut pa en bar/klubb som ligger under vart hostel, de spelade hemskt dalig musik och det utlovade skumpartyt var tydligen inte i samma standard som de i Sverige dar det sprutar skum overallt, har kom det som sma sma snoflingor som singlade ner over allas huvuden och skapade julkansla sa har lagom till pask. Det var ioforsig ganska positivt tycker jag :p


Linn gjorde saklart bort sig ;)

Vi stod och vantade pa en taxi och jag kom pa den goda iden att sjunga lite pa den gamla favoriten dr Bombay :)

Nar taxin sen kom kunde Linn inte sluta utan sjong lite i taxin. 

"Calcutta, I'm a taxi driver"

Det riktigt roliga var att chaforen var fran indien :p

Fast hon sjong som tur var ganska tyst sa han horde nog inte hoppas jag..


Jag borde kanske erkanna att jag faktist ocksa gjorde bort mig haromdagen..

Jag slapade med mig tjejerna upp till fyren nar vi var i Byron, tyckte att de ocksa skulle fa se solnedgangen dar. Nar vi skulle ga ner igen hade det saklart borjat bli morkt och vi tog korvagen tillbaka till byn. Pa ett stalle passerade vi tva killar som stod pa vagkanten. De tog kort pa en dod orm och jag hoppade till och tog en omvag runt dem. Nar vi hade gatt forbi kom det en bil och jag gick ut pa stigen pa sidan av vagen i stallet. Sa insag jag att det kunde lika garna finnas en orm dar i det morka graset och borjade skrikande springa fram med hoga benlyft och flaxande armar och ryggsack. DEt var ganska pinamt men otroligt roligt sa det bjuder jag pa ;p


Nu ska vi ut och leta bil for vi funderar pa att bila runt istallet for att aka buss!!! :D


Hade det gott!!

Kramar

Av Emma - 7 april 2012 06:49

Hade gjort planer med de svenska killarna Jag jobbade med i southport idag. De skulle hyra en bil, komma ner till Byron och hämta oss så skulle vi åka till Nimbin och sen till en nationalpark med vattenfall och en utkikspunkt man kan se över hela Byron från och sen skulle vi åka med dom upp. Billigt och bra ;) såg verkligen fram emot det, skulle bli kul att åka på utflykt och att träffa dom igen :) De skulle gå och hyra bilen igår men för sent insåg de att det var långfredag och allt var stängt. (vi gjorde samma misstag själva och blev lite besvikna när vi skulle handla kvällsmat och frukost och mataffären redan hade stängt. Som tur var hittade vi mackor med tomater och fetaost som någon hade lämnat på free food-hyllan! Kvällen var räddad!;)) så de gick upp tidigt och skulle hyra en idag istället. Nu var problemet bara att alla tydligen ville hyra bilar över påsk så det fanns inte en enda bil de kunde få på alla fem ställena i southport! Så det var de planerna det :( Vi lyckades i alla fall boka platser på en buss ikväll så vi kommer fram till Brisbane som vi ska men vi var så dumma att vi istället för att laga god mat till lunch och spara matsäcksmackorna till kvällsmat på bussen käkade vi dom till lunch och måste nu göra mackor igen :p det var ägg pdesign så lite påskigt var det i alla fall men hade gärna kunnat äta något godare en gång idag :p nu får det helt enkelt duga med havregrynsgröt till frukost, några timmar gamla äggmackor till lunch och förmodligen detsamma till kvällsmat. Men sånt är livet som backpacker och även om det låter som att jag klagar så gör jag inte det! Livet är underbart och jag skulle inte byta det höt mot all påskmat (eller påskgodis) i världen! :) (fast jag måste erkänna att det ärlige jobbigt att sitta på solterassen och andas in dofterna av pizzamackorna de gör på Suben här nedanför..)Glad påsk på alla er därhemma i alla fall! Tjocka inte ihjäl er!Kramar

Av Emma - 4 april 2012 15:17

Tillbaka i Byron men den här gången har jag sällskap av de två aningen blekare vännerna Linn och Rebecca ;)


     


Passar på att njuta och retas så mycket jag bara kan innan de blir brunare än mig :p






     



Gjorde inte så mycket mer än att gå till stranden idag :) ritade en fin dansande dam och jag tvingade Rebecca och Linn att härma den bara för er (okej, min också) underhållning :)


 



Känns lite konstigt att plötsligt vara med människor man känner så bra igen men det är ganska skönt :)

Imorrn blir det mer sol och bad och reseplanering.

Hoppas ni har det lika gött som jag även om ni är i Sverige och jobbar på 

Kramar!!

   

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bilder


Ovido - Quiz & Flashcards